Sunday, November 8, 2009

SURAT UNTUK SEORANG TEMAN...

Teman,

Apa khabar di sana? Sudah terlalu lama kita tak berhubung mahupun berjumpa... Ya, tak kurang daripada 16 tahun...
Maafkan saya kerana saya masih belum melupakan kamu. Saya juga selalu mencuba untuk menjejaki kamu setiap kali ada kesempatan. Walaupun tak pernah saya berjaya.
Orang kata, ada usaha, adalah hasil. Selepas sekian kali dan sekian lama, dapat juga saya 'menghidu bayang' kamu. Maafkanlah, kerana itupun tanpa pengetahuan kamu.
Kamu baru saja berkonvo Oktober lepas. Tahniah kerana berjaya mendapat sijil Sarjana. kamu telah melangkah satu tapak lagi dalam perjalanan hidup kamu.
Saya selalu bertanya, saya sering mencari ruang untuk menjejaki kamu, namun adakah kamu sering berusaha untuk mengelakkan diri dari saya? Dan diam tak diam masa telah jauh meninggalkan kita ...
Masa itu saya masih 20-an(26 agaknya), kamu 23 ya. Saya tak pernah meluahkan perasaan saya... namun saya memang sangat sukakan kamu. Saya rasa kamu pun senang dengan saya. Tapi saya ini pemalu, kamu juga tak pernah mencuba untuk menyatakan sesuatu.
Kini saya dah masuk 40-an. Kamu juga sedang menjejakkan kaki dalam zon ini. Umur 40... bagi sesetengah orang itu adalah usia yang dah tua. Saya perlu realistik untuk membayangkan kamu yang 20-an dan kamu yang 40. Sudah pasti tidak sama lagi. Saya sendiri rasa rupa saya dah berubah dari dulu.

Temanku,
Lupakanlah sama ada saya masih ingat, atau kamu mengelakkan diri, atau apa jua sebab yang menyebabkan kita terputus hubungan. Boleh tak kita cuba bertemu semula? Sebagai teman lama...
Saya dah hampir 10 tahun mendirikan rumahtangga. Saya tak tahu pun sama ada kamu sudah berkahwin atau belum.
Saya hanya ingin bertemu dan untuk mengetahui keadaan kamu. Bagi memenuhi hajat yang telah saya pendam selama berbelas tahun.
Kamu mungkin masih berada di Kota Bahru, saya masih di kota metropolitan ini. Andai kata kita dapat bertemu pun mungkin hanya seketika sahaja dan berjauhan mungkin selama-lamanya.
Itu sajalah hajat saya selama ini, biarpun selapas itu kita barangkali tiada ruang untuk bertemu lagi...
Saya doakan kamu bahagia dan sukses selalu.

Yang benar,

saya...
Teman lamamu.
9 November 2009

1 comment:

Myni said...

tak baik kita kenang kisah dah lama... hehehe... kita kena memandang ke hadapan.