Wednesday, January 27, 2010

CIKGU DISIPLIN SAYANG KAMU...

Hari ini terdengar kisah murid-murid menulis karangan asyik-asyik sebut nama saya! Kononnya "cikgu ahmad denda saya lari padang 3 pusingan", kononnya "Tiba-tiba cikgu Ahmad merotan saya 2 kali!" dan entah apa-apa punya asal dapat sebut nama saya... macam saya ni memang kaki pukul...
Saya seorang guru disiplin yang baru dilantik. Seperti guru disiplin yang lain, saya berlagak garang! Tak bagi peluang, lelaki, perempuan, ketua kelas mahupun pengawas, asal ada salah memang kena marah, amaran atau dicatat nama. Untuk makluman, itu bukanlah hobi saya, inilah cara saya untuk mendidik kamu semua supaya menjadi orang yang berdisiplin. Hanya orang yang berdisiplin saja akan berjaya dalam hidupnya.
Jangan ingat ada guru biarkan saja kamu bebas bising, berjalan dalam kelas, itulah guru yang baik. Jangan ingat ada guru sengaja masuk kelas lambat, atau buat-buat lupa, atau buat-buat sibuk untuk tidak masuk kelas, dan kamu bebas naik atas meja, lompat atas kerusi, lari ke luar kelas, dan adakalanya kamu boleh sampai ke kantin membeli aiskrim, itu adalah guru yang baik!
Percayalah, kalau cikgu tak sayang kamu, cikgu akan biarkan kamu seperti itu. Cikgu marah kamu, kerana cikgu sayangkan kamu.

No comments: